Publisert den 8. juni 2016

Helgetur til nordmarka

Vi var 3 kamerater som lenge hadde gledet oss til den halvårlige teltturen, som skulle finne sted 3-5 juni.

Ørretfiske fra land er det vi liker, uten at merittlistene av den grunn er lange. For å sette forventningene til artikkelen kan jeg røpe at fjorårets «fiskegeneral» vant med sine 295 gram..

Even drar frem kartet og vi skjønner raskt at vi er 1 km for langt, og forbi Bjørnsjøen.

For en god del måneder siden leste vi tips om at området rundt Elvann, Langvann, Trehørningen, Øyvann og Gørja kunne være stedet å reise på denne tiden ved normal issmelting. Vi bestemte oss for å følge tipset og gledet oss stort.

Vi syklet innover fra Hammeren i 19-tiden fredag kveld.  Sekkene var fylt med spinnere, sluk, mark, haspelstenger, telt, «real turmat», cognac, pils etc. Overfylte sekker som alltid.  Grusveiene var flotte og været det samme. Relativt lite stigning falt i god smak.

Etter noen timer ankom vi endelig Store Gørja og Gørjahytta. Dette vannet hadde vi tenkt på lenge. Vi speidet utover vannet, hvor vi så at flere andre hadde funnet plass på østsiden, der vi også gjerne ville være. Vi mente vi fant en sti som skulle ta oss nedover vestsiden og inn mot Odden i sør. Første trasè bestod av sti og våt myr. Vi valgte en sti som passet best ift kartet, men vi burde, i «etterpåklokskapen» kanskje valgt stien som skiltet inn mot Skar. Det endte med halvannen times slalomkjøring mellom trær og busker, midt inne i skogen. Det var et sant mareritt og ikke før kl 23 var teltet oppe, i lynga. Da fyrte vi opp stormkjøkkenet for litt mat, før vi fant soveposen. Søvnen fristet da dessverre mer enn kveldsfiske....

Bildet er tatt fra leirplassen vår, sør i Store Gørja.

Vi fikk kastet litt på morgenkvisten i Gørja, men pakket tidlig ned sakene og gikk deler av samme vei tilbake til syklene og Gørjahytta. Vi satte  oss endelig på syklene som tok oss 3 km opp til Trehørningen, hvor vi igjen hadde store forventninger fra beskrivelsen på ofa.no. Vi ble møtt av et flott vann med mange attraktive fiskeplasser. Teltet kom opp og vi fikk slappet av litt, og samlet krefter før vi fant fiskestengene.

Bilder fra Trehørningen, et flott vann vi gjerne besøker igjen.

Vi fant oss fine fiskeplasser i nærheten av hverandre, tidlig lørdag ettermiddag. Alltid morsomt å få det med seg dersom noen skulle få napp. Det var en del vak å se, men ingen av oss klarte å få nevneverdig med oppmerksomhet fra fisken. Vi lot både sluk, mark og spinner få prøve seg, uten hell. Jonas og Even dro opp hver sin lille abbor.

Lørdag kveld tok vi også turen over til Langvann, et vann det virket som var veldig nedtappet. Ikke spesielt pent og veldig grunt med mye steiner. Vi dro videre innover til Øvre Øyvann, som var et vakkert vann med mye vak. Dessverre var det andre som også var ute den helgen, og vi nektet å fiske til lyden av «Marius og Martinius» på anlegget noen hadde tatt med seg. Vi gikk derfor ned i Nedre Øyvann, et lite vann hvor det kun var myr. Etter et titalls kast fant vi fort ut at dette ikke var vannet for oss, og vi beveget oss tilbake til Trehørningen. Kveldsfisket lørdag var også labert, og en skuffet gjeng fant soveposen.

Etter noen kast på formiddagen søndag gikk turen hjem til Oslo igjen. Våre refleksjoner fra turen består av å komme seg tidligere ut for å finne et godt sted å være. Gørja er tydeligvis veldig populært. Vestsiden av Gørja var et hel**** å bevege seg i (Om du ikke er bedre kjent enn oss kan vi anbefale østsiden). Sykkelveiene fra Hammeren og oppover er veldig flotte. Trehørningen var et flott vann, men fisken ville ikke la seg lure. Øvre Øyvann virket veldig flott. Det samme kan ikke sies om Nedre Øyvann og Langvann, i alle fall ikke om du kaster fra land med haspelsneller.

Vi kommer nok tilbake, vel vitende om at vi ikke skal ha de store forhåpningene til oss selv som fiskere J

Fiskehilsen fra Jørgen, Even og Jonas.

Kommentarer (0)Antall visninger (3163)

Forfatter: Magnus Nilsson

Kategorier: Artikler

Nøkkelord:

Vennligst logg inn eller registrer for å legge til kommentarer.