Publisert den 3. juni 2016

Tilbakeblikk på året 2015 i Østmarka del 2 – Sommer

Begynnelsen av juni startet med mange og fine turer. Området rundt Steinsjøen ble tidlig besøkt, men her har jeg enda til gode å få annet en abboryngel. Imens leverte Ålmarktjern og Bysetertjern varene nok en gang med fisk opp mot kvartkiloen.

Fin fisk i Ålemarktjern

Men ingenting skulle måle seg med turen og fangsten den 11. juni. Og da mener jeg både nye vann, fin fisk og gromfangst på minnebrikka. Så vi bruker litt tid på denne dagen. Turen gikk til Losby, hvor vi parkerte ved Losby Gods, og gikk veien innover mot den delen av Mønevann som kalles Putten, og videre inn til Geitsjøen. Hvorfor jeg ikke har fisket her før, har ganske enkelt med at jeg aldri har prioritert det – for som sluk- og markfisker, er det et utall arter (mort, gjedde, laue, lake), som kan finne veien opp på land, og vi har fokus på rene ørretvann. Men gjerne ispedd litt abbor med størrelse, om de finnes. Fangsten startet allerede før vi kom til Geitsjøen – En ganske sjelden krabat (i den faunaen vi vanker) dukket brått opp i veikanten.

Svalestjert

Det var en svalestjert, som er en av de større og samtidig vakreste sommerfuglene i vår fauna. (Larven til svalestjerten er likeledes også utrolig vakker). Den lot seg ikke affisere av at vi fotfulgte den rundt, og lot oss slippe nær innpå. Det gikk fort 3 kvarter i selskap med denne vakre skapningen.

Men vi kon da endelig fram til Geitsjøen, som vi ikke hadde planer om å tilbringe altfor lang tid ved. Og det skulle ikke ta altfor lang tid før mine bange anelser materialiserte seg, i form av det jeg gjetter på er en laue.

Laue

Vi lot det bli med det, men snøret var dyppet, vannet var huket av, men det var godt og varmt i sola, så vi ble sittende å se utover vannet, for det var en ganske stor aktivitet der ute, og det var moro å se såpass mye liv i overflaten. Vi satt og undret på hvorfor, og kom fram til at det nok foregikk en eller annen klekking. Som om akkurat den tanken måtte bevises, kjente jeg at noe satte seg på leggen min. Det var et stort insekt, og med mine begrensede kunnskaper om alt annet enn mark, konstaterte jeg at det måtte være myrdøgnflue. Jeg sikret meg aller først et bilde av den, før jeg slo opp i OFA-kartboka, og fant ut at det måtte være en marginata!

Jeg kringkastet dette til ”Kjellah” og ”Hiller’n” – 2 fluehuer, Østmarkatravere, forumdeltagere, og gode venner av oss. Det kom enstemmig svar tilbake fra begge – Det lød: ”Du tar feil, Tor - det må være vulgata!” Med en sånn ekspertise, var det ikke stort jeg skulle ha sagt – de hadde ikke engang sett bilde av ”flua” ! Snakker om kompetanse!

Marginata?..Neppe..

Vi hadde et vann lenger inn, der vi også var ganske forutinntatt, men som var hovedmålet med turen – Murterudvann, som på de fleste kart kalles Morterudvann. Det er et ganske stort vann, men har en tilsvarende fiskestamme som Geitsjøen, bare minus laue og lake. Jeg så for meg 10 minutter her, sånn at vi kunne huke av vannet som ”besøkt”, og komme oss videre. Slik ble det ikke! (Jeg har i etterkant lovet meg selv at jeg aldri mer skal forutsi om jeg liker et vann eller ikke, bare på grunn av artene som lever der, eller hva som blir sagt eller skrevet om det).

Vi fulgte veien videre og kom opp til Morterudvann, som overraskende nok var ganske idyllisk. Vi slo oss til ro litt, tok en kjeft kaffe, og forsøkte raskt fisket. Det skulle ikke vare lenge før ting begynte å skje. Jeg hadde på to, som virket flotte i størrelse, men begge slo seg av, men gnisten var tent, så vi forsøkte begge videre. Da det bet den tredje gangen, satt den! Det er rart med det – det er ofte den første man får i et vann, som også er den største, om man da får mer enn en. Det skulle også vise seg å være tilfellet i dag!

Vakker ørret Morterudvann

6,8 hg veide den, og var særs velkommen etter mye smått tidligere i år. Vi var så nullstilt denne dagen at bildene vi tok av svalestjerten, var fangst nok til at ville ha kommet godt fornøyd hjem, om dagen hadde stoppet der. Så nå var gliset mitt på plass, men hva med hennes? Hun gledet seg selvsagt over min fangst, men det er noe annet med noe man får selv. Hun skulle ikke være nødt til å vente lenge. 10 minutter etter fikk hun nr. 2, og deretter var det min tur igjen, 2 ganger, før hun til slutt avsluttet med sin største i Morterud – på 4.3 hg.

Nok en flott fisk fra Morterudvann

Helt til slutt bet det på (det vi hadde fryktet) det som da måtte være en mort, men hva gjorde vel det etter noen utrolige timer ved Morterudvann?

(Og helt fram til høsten gikk jeg med den illusjonen at dette i alle fall ikke var settefisk fra i år, for på OFA-anlegget i Sørkedalen var alle gytekarene og bassengene fjernet, mens et helt nytt anlegg skulle på plass, og ikke noe fisk skulle settes ut før i 2016. Men det skulle vise seg at jeg var feilinformert – dette var ganske nyutsatt fisk, noe som forklarte mye. Men moro var det, og jeg har ikke nevnt dette for henne med et ord – det ville ta denne flotte opplevelsen bort for hennes del).

Denne gangen gjorde det ikke noe å få en ekstra art

Lystige til sinns bestemte vi oss for at hit skulle vi tilbake, men vi besluttet også at vi i stedet for å dra tilbake, skulle fortsette videre. Dermed fulgte vi blåstien inn i naturreservatet, passerte Biritjern, hvor jeg valgte å respektere det faktum at dette var markert som et rent fluefiskevann, som Biritjern er blitt, og det vil si at fisking var begrenset til at snøret skulle utgjøre kastevekten. Sånne smålige hensyn hadde jeg ikke lyst til å ta, men da dette var det siste av ”De Forbudte Vannene” for oss markfiskere jeg hadde behov for å huke av – jeg hadde nemlig heller aldri vært her, hadde jeg slept med meg en fluestang, kjøpt for 550,- kroner på Jesting Sport for 15 år siden. Og da følte at jeg måtte følge reglene her – ble det fluefisking for andre gang i livet (Jeg hadde allerede fanget min første (og hittil eneste) ørret på tørrflue (mens den enda var tørr) på nærmere 10 gram! Men dette var i en fjellbekk, og har ingenting med denne historien å gjøre! Men at jeg skulle få fisk på ”elendigheten” hadde jeg aldri trodd.

Men den tippet trolig ikke over et tosifret antall gram denne heller, så den går så vidt jeg vet fortsatt rundt i Biritjern og venter på sommeren, og på å bli stor (i et håp om en gang i livet å få en real mark å bite i). Og jeg behøvde på den måten ikke gå til ulovligheter for å nå mitt mål – de 3 andre vannene, som er rene fluevann i Østmarka - Tretjerna ved Sør-Elvåga, Grastjern, og Smalvann (som i 2016 er løslatt for oss ”lovløse”), er allerede på lista over vannene som er besøkt.

Turen fortsatte over Nordre Krokvann, Røyrivann, Malmern og Mønevann, og tilbake til bilen, etter en fantastisk og opplevelsesrik tur, hvor jeg samtidig kunne huke av ytterligere 3 vann til på JA-lista!

Vel hjemme igjen etter turen kunne vi nyte nyfisket ørret av fint format

Det skulle bli en dag og en tur vi for alltid vil huske, men vi kan ikke hvile på laurbærene altfor lenge. Så allerede dagen etter var jeg ute igjen – hun ville hvile litt lenger på sine laurbær, men angret da jeg kom hjem igjen med en småpen 3,5 hektos ørret fra et lite gromvann jeg lukker for øvrig informasjon – (vi har noen av dem) – men jeg lover å være ærlig om de aller fleste andre.

3,5 hektos fra ”mysterievann” i Østmarka

Tilbake til litt mer offentlighet – Det 20. juni var jeg innom 8 vann, hvorav 4 av dem var nye. I tillegg til 4 gamle kjenninger: Steinsjøen, Kløftetjern, Vælsputten og Skålsjøen, fortsatte jeg langs vestsiden av Skålsjøen nordover til Tretjerna (ved Skålsjøen), som i realiteten er 4 vann! Småspennende var det å komme hit, og bet gjorde det i 3 av vannene, ikke i det fjerde. Men jeg fikk 2 brukbare abbor i ett av dem, hadde på pen fisk i ett av de andre, men fisken jeg fikk på land, fikk jeg i det ene av Tretjerna som ifølge Fiskekartboka (sjekk www.ofa.no og bestill!) skal være fisketomt!!! Men la oss ta en kikk på de fire Tretjerna:

Tretjerna SV

Kommer man sørfra, stien jeg gikk langs Skålsjøen, er det dette vannet man kommer til først. Her er det også abbor, kan jeg bekrefte, og her vaket det spredt rundt på vannet

Tretjerna Sentral

Det minste vannet, med en dominerende død trestamme langs vestsiden. Her så jeg ikke tegn til vak.

Tretjerna Nord

Det største vannet av de fire, og kanskje det mest spennende. Også her var det fisk oppe og vaket.

Tretjerna SØ

Avlangt vann, med liv i overflaten – kort sagt 4 spennende vann, jeg ikke kommer til å vente lenge med å

besøke igjen.

Fisken jeg fikk i ett av Tretjerna

Holder kortene litt tett til brystet her. Noen hemmeligheter må jeg jo få lov å beholde. Men har du kartboka for hånden, vet du hvor jeg fikk min fisk. Den veide for øvrig kvartkiloen.

Turene i Østmarka vedvarte utover sommeren, og 10. juli gikk det på en flott halvkilos fisk i et annet vann jeg ønsker å beholde for meg selv. 4 flotte ørreter ble det denne dagen, og resulterte i en brå menyendring samme kvelden.

Nydelig 5,5 hektos ørret fra ”mysterievann nr. 2”

Men herfra og ut, i denne andre delen av 2015-turene, skal jeg dele alle data og steder. Jakten på uprøvde vann fortsatte. Og som jeg har nevnt tidligere tar jeg med vann som står oppført som fisketomme (men som den observante leser nå har oppdaget, så kan det skje at dette ikke stemmer, for noen vann kan være forbundet med hverandre, selv om det ikke synes på overflaten). Ett av disse fisketomme vannene heter …

Katteputten

… men det må besøkes allikevel. Det er nok ett av vannene som etter sigende ikke skal inneholde fisk. Den ligger noen minutters gange nord for Østmarksetra, men jeg klarte ikke å motsi fiskekartboka denne gangen. Jeg fortsatte til det vannet som var hovedmålet med dagen før. Jeg hadde truffet en kar et par uker tidligere i Østmarka, som lurte på om jeg kjente til Skøyenputten? Det kunne jeg bekrefte at jeg hadde, men også at jeg aldri tidligere hadde vært der.

Han bodde bare noen minutter unna vannet (på Oppsal), og gikk der mye, men først for noen dager siden hadde han tatt med fiskestanga hit, for å forsøke fisket. Han kunne fortelle at det fort endte med en fisk på ”omkring halvkiloen”, og spurte meg om man måtte ha fiskekort for å fiske der. Jeg fikk satt ham på rett spor, og opplyste ham samtidig at ingen rettslige skritt ville taes for å inndrive noen ”fiskekortbot”. Men han skulle nå investere i fiskekort til neste tur. For min del gikk det ikke mange dagene før jeg valgte å besøke Skøyenputten etter dette møtet – vannet hørtes jo absolutt spennende ut!

Skøyenputten

…og det viste det seg å være! Ganske pent beliggende, men med mange stier, joggere og vandrere rundt. Men slike smålige hensyn tok ikke ørreten her – den bet til tross for mye liv og noe hundeglam. Den valgte heller å bite. Og med en ørret på 3 hg, og deretter en på 3,2 hg, ble det et svært hyggelig og opplevelsesrikt første møte.

Skøyenputten leverte varene på dette første besøket

Vi var kommet til 23. juli da denne turen fant sted, og i den siste uka i denne måneden ble det ikke noe å rapportere om. Man kan bare nevne at ”sommeren” (les juni/juli) ble avsluttet med 4 kjappe, nye vann den nest siste dagen i juli: Ljanselva / Fjeldstadputten NØ / Fjeldstadputten SV og Skraperudtjern (Ja! Jeg har fortsatt nærvann på lista over manglende fiskevann)

I siste del vil det også presenteres noen nye vann (for meg, vel og merke), men som mange av dere nok har besøkt. Om jeg skulle røpe noen hemmeligheter, ber jeg om unnskyldning for det. Men jeg gjentar at det jo er offentlig informasjon, med tanke på både OFA’s nettsider, forum, og den nå så omtalte fiskekartboka. Jeg vil egentlig bare friste dere alle til å komme dere ut i marka, og oppleve de gledene og utfordringene jeg opplever. Og om det skulle virke, føler jeg at jeg har nådd fram med noe vesentlig her!

Innen utløpet av juli, var jeg ytterligere 15 vann nærmere målet om å komme innom samtlige OFA-vann i Østmarka! (122 down, 43 to go!) Jeg fortsatte jakten da august begynte, og sommeren var på hell.

Kommentarer (0)Antall visninger (1675)

Forfatter: Tor Ødemark

Kategorier: Artikler

Nøkkelord:

Vennligst logg inn eller registrer for å legge til kommentarer.